HANEI-RAGLAN-ROTORUA-TE KAHE-TAPAPORI - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Janet Gonggrijp - WaarBenJij.nu HANEI-RAGLAN-ROTORUA-TE KAHE-TAPAPORI - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Janet Gonggrijp - WaarBenJij.nu

HANEI-RAGLAN-ROTORUA-TE KAHE-TAPAPORI

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

15 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Auckland

Met de Stray bus is doodvermoeid maar o zo gezellig met al die fantastische reisverhalen van jong tot oud. Elke dag weer nieuwe ideeën en iedereen leert van elkaar. De gezamelijke maaltijden zijn top en heb zelfs gehaktballen gemaakt met boerenkool.
Hanei(the break of hei name of een vroegere maori chief) een prachtige kustroute. Overnachting op een camping waar ik menige nederlanders tegenkwam.
Raglan overnachting rainforest. Strand met zwart zand. Dairy omgeving; veel boerderijen. In de bus sing-a-long. We hebben een hele gezellige groep en Mouse onze chauffeur een top gozer. Niets is hem teveel. Doet deze trip 6 maanden achterelkaar, slaap bij dezelfde hostels als de reizigers en gaat vervolgens 6 maanden in het buitenland werken. Stray heeft voor alle chauffeurs een eigen appartementen complex in Auckland zodra ze vrij zijn. Ik wil ook wel zo'n werkgever.
Rotorua gebouwd op vulkanische grond. Je ziet uit alle gaten op de straat stoom komen. Iedereen heeft ook een eigen Hot spring. Tijdens zonsopkomst komt er uit het meer stoom opstijgen en dat geeft een heel mooi plaatje. Dit gebied is tevens de filmset van Hobbiton.
De oostkust Whakatane spreekt je uit als fuckatanie. Een maori buschauffeur Witax. Wat een geweldige humorist en de prachtige verhalen over zijn cultuur. Was professioneel rugby player, nu reisgids en leraar (moeilijk opvoedbare kinderen) . Respect!
In Te Kahe geen Internet, geen signaal, paradijselijk. Een Maori Welkomsong door de eigenaar die ook zijn eigen huis ter beschikking stelt en noemt ons familie. Te kahe heeft 700 inwoners. De feesten partijen worden bij hem gehouden omdat het grondgebied daarbuiten heilige grond is en er mag dan ook geen alcohol geschonken worden. Hij had een bijzondere verrassing voor ons. Het nationale Haka team hield vanavond hun generale repetitie voor het Nationale Maorie Haka festival (zie you tube kapa haka 2015) en onze bus was uitgenodigd. 40 teams strijden tegen elkaar gedurende 25 minuten exact...duurt 5 dagen. De laatste dag zijn er uiteindelijk 10 teams over. Dit optreden was kippevel. Wat een conditie en gezichtsuitdrukkingen. Sommigen zijn gewoon in trance. Heel indrukwekkend!
Begroeting gaat gepaard met de neuzen tegen elkaar en afscheid met een knuffel en een gebed voor behouden vaart .
Tatapouri hier de allereerste zonsopkomst ter wereld en heb je ooit van je leven de maan zien opkomen. Inkt zwarte zee en dan ineens een vuurrode bal die binnen 25 seconden vanuit de horizon opstijgt. Je staat met open mond te kijken. Is niet vast te leggen op camera. Weet je waarom de zon eerst rood kleurt. Als je nl de atmosfeer inkijkt zijn daar allemaal stofjes (vervuiling) en hoe hoger hoe schoner de lucht waardoor het wit of geel wordt. De laatste avond bij het strand, vuurtje, borrel, spelletjes was bere gezellig met ons clubje van 15 meiden en 3 jongens.
Terug in Rotorua opgehaald voor mijn 4 daagse wooff adres. Beetje tuinieren maar voor namelijk koken en bakken. Ik zeg geen nee. Wordt vervolgd........

• 15 Februari 2017 - 19:17

Ronald:

Mooi verhaal weer Janet!
    Keep them coming mate! ;)

• 18 Februari 2017 - 10:27

Annie ( Titterington:

janet dat je veel plezier mag hebben in N,Z.
    Groetjes Tante Annie en Ome Johnny.xx