Een kijkje achter de schermen......... - Reisverslag uit New Norcia, Australië van Janet Gonggrijp - WaarBenJij.nu Een kijkje achter de schermen......... - Reisverslag uit New Norcia, Australië van Janet Gonggrijp - WaarBenJij.nu

Een kijkje achter de schermen.........

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

15 Augustus 2016 | Australië, New Norcia

Wat een indrukwekkende en interessante monestary. Een van de regels van Benedictee was dat elk persoon verwelkomt werd alsof het Jezus is. Zo voelt het ook. Iedereen is hier ontzettend aardig en open. Als volonteer heb je overal toegang. Ik verblijf in het guesthouse, krijg 2x per dag warm eten en werkt om zo mijn verblijf te bekostigen. Er zijn altijd volonteers nodig dus...........
Salvador was zijn tijd zeker 100 jaar vooruit. Hij liet aborinals een vak leren, stuurde kinderen naar school en had als eerste een vrouwelijke aborinal als telegrafist. Zeer intelligent en razendsnel. Er kwam zelfs een overheidsambtenaar kijken of het waar was en zij moest een demonstratie geven. Terwijl hij het bericht opstelde en vertelde "verzend het nu" gaf zij aan "is al gebeurt meneer". Op een gegeven ogenblik was er geen water meer en Salvador was wanhopig en vroeg advies aan de aborinals en leidden hem naar allerlei waterbronnen in de omgeving die heden te dagen nog worden gebruikt. Er ligt hier een onnoemelijk rijke geschiedenis. Een bibliotheek met 80.000 boeken, collectie schilderijen van 15e eeuw, dagboeken van Salvador 80.000 woorden, 20.000 brieven, 1000 tekeningen/plattegronden. Zodra hij wat geld had leaste hij land tot hij er achter kwam hoeveel de overheid daar een graantje van meepikte en is toen land gaan kopen wat te allen tijde in handen blijft van New Norcia. Nu wordt het farmland en de oogst verleast en van de opbrengst van wijn - olijven - wol - graan (uitgevoerd door fabrieken) krijgt men een percentage. Deze producten worden wereldwijd geëxporteerd. De renovatie van de scholen wordt gesponsord Door LotteryWest Australië.
In hoogtij dagen waren hier 70 monniken. Nu 11 waarvan 4 in opleiding. Men start met 1 jr, daarna 3 en vervolgens levenslang (Door stemming). Klinkt vreselijk maar men kan altijd kiezen om eruit te stappen. De monniken krijgen 3 weken vakantie. 10 dagen aan het strand en 10 dagen om familie te bezoeken. Men krijgt € 20 zakgeld per dag. Sommige worden uitgezonden voor een project. Als je toetreedt moet je al je (financiële ) bezittingen weggeven aan diegene die jij wenst. Een monnik bezit 2 paar broeken, 1 korte broek, 4 tshirt , 4 sets onderkleding, 4p. Sokken, 2 tunieken, 1 paar schoenen en sandalen. Men was zijn eigen kleding en houdt ook zijn eigen kamer schoon. Er is nog zoveel te vertellen maar nu ....wat heb ik uitgevoerd. Alle rozen gesnoeid , onkruid gewied (op de knieën ), bomen gesnoeid, afgewisseld met kantoorwerk emailaccounts aangemaakt voor nieuwsbrieven, displays Dante "the divinatie comedy" gemaakt ter voorbereiding van het theaterstuk volgende week zaterdag. Hiervoor moest ik in het archief duiken en o mijn gos wat een enorme collectie. Van zelfgemaakte spijkers tot enorme kerkstukken, meubels, persoonlijke bezittingen, professionele handgemaakte tools etc.. Ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel.
Het dagelijkse programma (zie foto). Je bent niet verplicht om daaraan deel te nemen. Ze zijn erg relax hier. Het gezamelijke eten met de monniken was op zich al een ervaring. Na het gebed loopt men zwijgend (ja vrouwen zijn nu ook toegestaan) naar het restaurant, ga achter je stoel staan (gasten aan de midden tafel) wacht tot de abbey het sein geeft (na gebed en bel) en neem plaats. Zodra de abbey zijn glas vult mag je aktie ondernemen. Het eten wordt Door een monnik aangereikt en je mag zelf opscheppen. Het is de bedoeling zwijgend en snel te eten. De main course wordt 2x aangeboden. Bij elke maaltijd wordt er rosé geschonken. Tijdens de maaltijd wordt er voorgelezen uit 3 verschillende boeken. Na afloop wordt je uitgenodigd voor koffie/thee en een praatje. De monniken zijn erg toegankelijk. Bij afscheid kreeg ik ook een dikke knuffel en ze vertelde mij dat ik hen gestimuleerd heb gedurende mijn dagen ook in hun eigen tuin te werken. Men was een beetje lui geworden. Ik had dit voor geen goud willen missen. Een rijke ervaring zowel persoonlijk als geestelijk. Mijn laatste kerkdienst sloot af met een van mijn favoriete liederen " How great are tee" gezongen Door een solo sopraan. Kippenvel en geëmotioneerd.

Mijn volgend avontuur is vertrek woensdag naar Fiji Island - Nadi. 1 maand helpen bij een farm na stormschade.

• 15 Augustus 2016 - 18:38

Margriet:

Oh Janet. Wat een ervaring. Leuk om te lezen zeker ook omdat we daar met z'n allen zijn geweest. Deze ervaring neem je mee in je rugtas

• 15 Augustus 2016 - 18:50

Janet Gonggrijp:

Geen woorden voor jij zou zo je intrede kunnen doen daar.

• 15 Augustus 2016 - 19:09

Rick G:

Bijzonder om mee te maken in deze tijd. Je maakt heel wat mee zo tante. Maak er een mooie maand van in Fuji.

• 15 Augustus 2016 - 19:11

Annemie:

Geweldig Janet,wat een ervaring in het klooster.
    Blijf genieten.
    liefs van ons

• 15 Augustus 2016 - 20:07

Bastiaan En Anja:

Wat een ontzettend mooie rijke ervaring Janet. Prachtig en zo puur om dit moois mee te maken. We zijn benieuwd naar jouw volgende ervaring. Liefs

• 15 Augustus 2016 - 22:34

Your Brother:

Zeker een rijke ervaring. Wat een belevenis. Heb je wel goed gedaan denk ik zo maar!
    Lekker nagenieten en op naar het volgend avontuur.

• 16 Augustus 2016 - 09:26

Jacques:

Wat een mooi verhaal weer, Janet
    Geniet met volle teugen
    x jacques

• 16 Augustus 2016 - 10:47

Sis:

Jeetje Sis wat een prachtige ervaring. .moest je niet heel erg aan het boek KI denken tijdens de maaltijden. ..
    beel veel plezier op de Fiji xx

• 16 Augustus 2016 - 10:50

Hennie:

En idd margriet. .zo leuk om te lezen en dat we daar met zn allen zjjn geweest

• 17 Augustus 2016 - 08:42

Rob:

Geweldig verhaal Janet, ik heb het met veel interesse gelezen, op naar de volgende belevenis.....

• 17 Augustus 2016 - 10:46

Mieke En Ferry: