Maori Village - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Janet Gonggrijp - WaarBenJij.nu Maori Village - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Janet Gonggrijp - WaarBenJij.nu

Maori Village

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg Janet

22 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Tot 1980 was dit een bloeiende gemeenten met 7000 inwoners. Nu geslonken naar 1500 (waarvan 100 kinderen op school ziiten). De reden van deze daling is dat land en houthakkers contracten opgekocht zijn door grote companies. Een machine kan in 1 uur 180 bomen omhakken. Lang leven de vooruitgang. Er is nu nog 1 tankstation, school en kleine supermarkt. Zelfs voor het jagen op eigen grondgebied moeten ze een Permit kopen van € 500 (!) Per jaar, wat ze natuurlijk weigeren. Dus deze levensbehoeften is ook de kop ingedrukt. Op school is het absoluut verboden Engels te spreken (leren het wel) maar daarentegen leren ze wel maori-Japans-mandarijn.
Als een van de partners overlijdt wordt die op eigen grondgebied en bij hun stam begraven. In de mararee (gebedshuis) ligt de overledenen 3 dagen met stamleden. Zodra de zon morgens in het gebedshuis schijnt en er zijn plekken met schaduwen worden daar de kwade geesten verjaagd zodat de overledenen "schoon" begraven wordt bij hun voorouders. Men verzameld nu over de hele wereld botten (uit oorlogen in het verleden) en brengen deze terug naar hun grondgebied. Sinds 1980 is er geen chief meer omdat de populatie gekrompen is naar 2%. Men heeft nu een Raad van Wijzen. Onze Maori gids heeft 3 jaar geleden deze lodge gebouwd en zijn huis opengezet voor gasten t.b.v. deze community. Al het overgebleven eten gaat naar de behoeftigen. Men stuurt studenten naar universiteit en organiseert schoolreisjes. Op woensdag en vrijdag nodigen ze toeristen uit die over hun land en leven vertellen zodat de kinderen leren buiten "de box" te denken en dat alles mogelijk is. Tijdens het vertellen van dit verhaal werd onze host emotioneel omdat-wij toeristen- dit mogelijk make. Het voortbestaan van hun tribe. Zelfs de tradionele HANGI (gerecht wordt klaargemaakt onder de grond met hete rotsen). Deze rotsen zijn speciaal gezocht met volle maan omdat ze opgloeien (zit speciaal glas in) en gaan wel 50 jaar mee. Money well spend.

• 22 Februari 2017 - 19:51

Rick Konijn:

Sjaan,

Als mooie herinnering moet je een mooie maori tattoo laten zetten. Is eigenlijk wel iets traditioneels daar in New Zealand. Daar komt de maori vandaan en reken maar dat ze daar mooie tattoos kunnen zetten. Het mooie van die style is dat elk symbool een betekenis heeft.

Wat is er mooier om een stukje van je fantastische reis vast te laten leggen in een tattoo!!! Ik had het wel geweten als ik daar zou zitten.

Nou geniet er nog ff van en kom voorlopig nog maar niet terug, hier is het maar vies en koud weer!!

X Rico

• 23 Februari 2017 - 08:50

Rick :

Ha tante,

Wat maak je toch mooie dingen en wat zal je een verhalen als je weer (ff) terug bent. Geniet van de tijd. Het is je gegund.

Gr rick

• 23 Februari 2017 - 09:26

JOHANNA ANNIE TITTERINGTON:

DAG JANET.
    DAAR KOMT MIJ VRINDIN VANDAAN ,NAN DIE BIJ MIJ OP LINE DANCING ZIT.
    JA DIE VERTELDE MIJ OOK ALS ER IEMAND BEGRAVEN WORDT DOEN ZE HET OP HUN EIGEN GROND .EN HET DUURD EEN WEEK.JA JE MAAK HEEL WAT MEE. GENIET ER VAN
    GROETJES TANTE ANNIE EN OME JOHNNY XX

• 24 Februari 2017 - 14:29

Your Brother:

Hoi Zus,

Wat een mooi verhaal. Mooi die traditie van de Maori's. Het is een aparte wereld.

groetjes André